@article { author = {Shams Natari, Mohammad Ebrahim and Yari, Saeideh and Fathi, Golshan}, title = {Analysis of Omission as a Condition for Committing an Intentional Crime in the Light of the Provisions of the Islamic Penal law 1392}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {9-38}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Abandonment in intentional crimes is one of the topics that has been discussedamong jurists and jurisconsult for a long time, and familiarity with different viewsrelated to it can help to deduce the view of our country's legislator. Accordingly, thisarticle examines this issue among jurists and jurisconsult, especially customaryjurists and the Islamic Penal Code adopted in 1392. The issue that introduce inrelation to the crime of omission in the case of crimes is that some people haveopposed the idea that abandonment of action and refusal are considered non-existentand have stated that non-existence cannot be the cause of existence. Also, the lack ofa causal relationship between the omission of the act and the criminal result, havedenied this issue and do not consider the omission of the act as a corpus delicti of thecrime. On the other hand, according to Articles 2 and 295 of the Islamic Penal Code,they accept the omission of the act as a corpuse delicti of the crime if, firstly, theomission of the act is achieved in special circumstances (law, contract, etc.) andsecondly The causal relationship between leaving the action and the result must beachieved, otherwise leaving the action as a corpuse delicti is not considered a crime.}, keywords = {Keywords: Abandonment of action,Physical Behavior,Article 295 of the Islamic Penal Code,Causal Relationship,Condition}, title_fa = {ترک فعل به عنوان شرط تحقق جنایت عمدی در پرتو ضوابط قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲}, abstract_fa = {ترک فعل در جنایات عمدی از دیرباز میان فقیهان و حقوقدانان محل بحث و بررسی بوده است و آشنایی با دیدگاههای مختلف دربارۀ آن میتواند کمک شایانی به درک دیدگاه قانونگذار انجام دهد. در این نوشتار به بررسی ترک فعل در جنایات عمدی میان فقیهان و حقوقدانان بهویژه حقوقدانان عرفی و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 پرداخته می شود. عدهای با این عقیده که ترک فعل و امتناع امری عدمی دانسته شود، مخالفت کرده و بیان داشتهاند امر عدمی نمیتواند سبب امر وجودی شود؛ همچنین با استناد به نبود رابطۀ علیت میان ترک فعل و نتیجۀ مجرمانه، این موضوع را انکار کردهاند و ترک فعل را عنصر مادی جرم قلمداد نمی کنند. در مقابل، گروه دیگر با توجه به ماده 2 و 295 قانون مجازات اسلامی، در صورتی ترک فعل را بهعنوان عنصر مادی جرم مورد پذیرش قرار می دهند که ترک فعل در شرایط خاصمحقق شود و رابطۀ علیت میان ترک فعل و نتیجه، احراز شود؛ در غیر این صورت ترک فعل را عنصر مادی جرم نمی دانند.}, keywords_fa = {ترک فعل,رفتار فیزیکی,ماده 295 قانون مجازات اسلامی,رابطه علیت,شرط}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120499.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120499_897e405f88a0b97e0f622c268e701533.pdf} } @article { author = {danesh shahraki, mohammad reza and mardani, nader}, title = {Legal Nature of Crimes Committed on Forgotten Muslims of Myanmar}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {39-56}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Several decades ago, as a result of committing violence Against the ethnic minorityof Muslims in the myanmar, Thousands of them If they were not killed by seriousviolence, they have been displaced in the Rachin state or escaped to Bangladesh Andthey must live in difficult conditions. It seems that, given the wide range of crimes,the purpose of the perpetration of this violence and crimes is the Muslims genocide.In this article, the crimes committed by extremist groups of Buddhist people and thegovernment of Myanmar. The government’s performance in these cases goes beyondthe support of the criminals and violent people and, in many cases; government ofMyanmar is the guardian of the violence massacre. This article seeks to find out thenature of these violent acts by by studying carefully in international law rules andfinally find a solution for this tension based on the nature of the acts of committing it,to support Muslims of Myanmar and protecting their fundamental rights.}, keywords = {Keywords: Genocide,Crimes against humanity,Myanmar,International Criminal Law,Human rights}, title_fa = {ماهیت حقوقی جنایات ارتکابی بر مسلمانان فراموش شدۀ میانمار}, abstract_fa = {از چندین دهه پیش تاکنون، در نتیجۀ خشونتهای ارتکابی علیه اقلیت قومی مسلمانان در کشور برمه، هزاران نفر از مسلمانانی که از خشونتهای جدی و گسترده جان سالم به در بردهاند، در سطح ایالت راخین در اردوگاهها آواره شده یا به کشورهای مجاور مانند بنگلادش متواری شدهاند و در آنجا در شرایط سخت و در نبود امکانات اولیه برای زندگی متعارف، سکونت دارند. به نظر میرسد با توجه به گستردگی جنایات، هدف از خشونتهای ارتکابی علیه مسلمانان مظلوم میانمار، پاکسازی قومی است. جنایاتی که هم از سوی گروههای مردمی افراطی صورت میگیرد و هم در موارد متعددی دولت مستقر میانمار، فراتر از حمایت جنایتکاران خود مباشر این خشونتهاست. این نوشتار در پی یافتن ماهیت اعمال خشونتآمیز علیه مسلمانان میانمار از منظر بینالمللی است تا در نهایت بتوان راهکاری در راستای حمایت از آنان براساسماهیت اعمال ارتکابی معین کرد.}, keywords_fa = {نسل زدایی,جنایت علیه بشریت,میانمار,حقوق بین الملل کیفری,حقوق بشر}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120500.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120500_f71d412d642d17e79945d6c1ec7cbd60.pdf} } @article { author = {kosari, vahid and mashhadi, ali and salman noori, mahsa}, title = {A Critique of the 1990 Cairo Declaration on Human Rights in Islam: Lack of Basis or Heavy Shadow of the Western Pattern?}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {57-74}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Human rights in the international arena are roughly a well-known concept that seemsto have passed the philosophical struggles over its foundations and embodied in thedispersed examples in actual international human rights documents. Thephilosophical foundations of human rights from the point of view of Islam,emphasizing the need to establish a link between “Is” and “Ought”, is completelydifferent from the West, and it is necessary to pay attention to both its material andspiritual aspects. The Cairo Declaration of 1990, as part of the Islamic Charter ofHuman Rights, despite efforts to include materials that reflect Islamic law, ispassively influenced by Western human rights patterns and does not reflect specificIslamic rights. The present article, through a descriptive-analytic method, and bymeans of content analysis, aims to illustrate the fundamental differences betweenIslam and the West in terms of human rights and to introduce an objective andaccessible model in this subject.}, keywords = {Human rights,the 1990 Cairo Declaration,Nature (Fitrat),“Is” and “Ought”,Law Thesis of Imam Sajjad}, title_fa = {اعلامیه 1990 قاهره پیرامون حقوق بشر در اسلام » نقدی بر خلأ مبانی یا سایۀ سنگین الگوی غربی؟}, abstract_fa = {حقوق بشر مفهوم تقریباً شناخته شده ای در عرصه بینالمللی است که دوران جدال فلسفی پیرامون مبانی را سپری کرده و در قالب مصادیق پراکندۀ مندرج در اسناد حقوق بین الملل بشر امروزی تبلور یافته است. مبانی فلسفی حقوق بشر از منظر انسان، کاملاً متفاوت از «ِ باید » و « هست » اسلام، با تأکید بر لزوم ایجاد پیوند میان غرب بوده و توجه به هر دو بعد مادی و معنوی آن ضروری است. به زعم بسیاری از منتقدان، اعلامیه 1990 قاهره به مثابه سند مکتوب حقوق بشر در اسلام و بخشی از منشور حقوق بشر اسلامی، آنگونه که باید و شاید فلسفه اسلامی حقوق بشر را منعکس نکرده است. این سند دارای محتوایی منفعلانه و متأثر از الگوهای حقوق بشر غربی است و چندان بیانگر حقوق خاص اسلامی نیست. تحقیق حاضر با استفاده از شیوه توصیفی  تحلیلی و به کارگیری تحلیل محتوا می کوشد ضمن تبیین تفاوتهای بنیادین اسلام و غرب در نگاه به انسان، الگوی عینی و در دسترس برای تفکر اسلامی معرفی کند}, keywords_fa = {حقوق بشر,اعلامیه قاهره,فطرت انسان,« باید » و « هست » رساله امام سجاد(ع)}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120501.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120501_7835eb3f7761b3098c7335e9dab22566.pdf} } @article { author = {JAFARI, AFSHIN}, title = {Human Dignity in the Name of Education, Promotion and Protection of Civil Rights, Emphasizing the Need for the Rule of Law}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {75-92}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Citizenship is one of the social concepts in which members of society are related toeach other, institutions and society. In the era of globalization, this concept hasbecome a transnational concept and introduces new dimensions of rights,participation, etc. to the extent that today citizens and the quality of theirparticipation in community affairs, on the one hand, and the observance of theserights by governments, on the other hand, are indicators of the development ofsocieties. The government and people educate human rights and citizenship are at thehead of the law-governed governments Therefore, law enforcers must be the oneswho are the act of law and serve as the servants of the people, their true servants.Therefore, protecting the rights and dignity of citizens is one of the main duties of thegovernment and subsidiary bodies. For this reason, human rights and citizenship < br />education to promote and Achieving a dynamic society and promoting a stable andcoordinated relationship between communities and promoting the mutualunderstanding of peace, and since without the support of governments, human rightseducation and citizenship are not feasible, the relationship between human rightseducation and governance is a multi-faceted relationship and without the educationof rights Humanity and Citizenship, Governance They are shaken. In this research,we have discussed the rule of law within the framework of the international humanrights system and the implementation of citizenship rights, and we conclude that eachsociety needs to have healthy human resources to achieve high levels of social,economic, political development, visible and aware of his social, political andcitizenship rights.}, keywords = {citizenship rights,Human dignity,Rule of law,Education of Citizenship Rights}, title_fa = {کرامت انسانی در گرو آموزش، ترویج و حمایت از حقوق شهروندی؛ با تأکید بر لزوم حاکمیت قانون}, abstract_fa = {حفظ و حراست از حقوق و کرامت شهروندان از وظایف اصلی حکومت و دستگاههای آن است؛ به همین دلیل آموزش حقوق بشر و شهروندی برای دستیابی به جامعه ای پویا و ارتقای روابط پایدار و هماهنگ بین جوامع به منظور درک متقابل صلح، ضروری است. در این پژوهش به بحث حاکمیت قانون در چهارچوب نظام حقوقی بین المللی بشر و ترویج و اجرای حقوق شهروندی از طریق آموزش پرداخته ایم و به این نتیجه رسیده ایم که با توجه به ماهیت فرهنگی  اجتماعی حقوق شهروندی و لزوم بالابردنِ شناخت و آگاهی نسبت به این حقوق و تکالیف متقابل دولت و مردم، آموزش حقوق بشر و شهروندی در رأس فعالیت دولتهای قانون مدار قرار گرفته است و مجریان قانون باید کسانی باشند که خود عامل قانون بوده و خادم واقعی مردم باشند.}, keywords_fa = {حقوق بشر,کرامت انسانی,حاکمیت قانون,آموزش حقوق شهروندی}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120503.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120503_e41c574ced44574f12f5348df7aa2ece.pdf} } @article { author = {Mirsanei, Sayed Mohammad Ali}, title = {The Right to Religious Freedom in Religious Invitation and the Jihad Connection with it with Emphasis on the Quran and the Manner of Islam’s Prophe}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {93-118}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {As the most important source of Islamic religion, the Holy Qur'an has a clearframework for inviting to religion in speech and behavior, and the manner of Islam’sProphet is also consistent with this Quranic framework. but conquests some Muslimrulers in the pretext of Islam spreading on one hand, and hostility propaganda ofIslamophobians on the other has hazy this clear image, as It is necessary to explainthe principles of the Qur'an and the Prophet's manner about this. In this study, theverses of the Quran and manner of Islam’s Prophet were investigated by descriptiveanalyticmethod and the principles of invitation to religion were specified. Accordingto the results of this study, invitation to the religion is based on insight, wisdom,preaching and best disputations; and if one of them wasn’t accept this invitation, he ismust treated peacefully, until don’t menace the security of the Muslims. In themeantime, Jihad has a defensive aspect and has been legislated for the protection ofthe life and property of the Muslims. Verses from the Qur'an, ordered to fightingagainst non-Muslims, are not directed to the propaganda of religion with the sword,but the purpose in these verses is to create societal security against enemy threats,and manner of Islam’s prophet matches this.}, keywords = {Religious Freedom,Jihad,Religious Invitation,Quran,peaceful coexistence}, title_fa = {حق آزادی مذهبی در دعوت دینی و ارتباط با جهاد با تأکید بر قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص)}, abstract_fa = {قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع دین اسلام، دارای چهارچوب روشنی برای دعوت دینی در گفتار و رفتار است و سیره پیامبر اسلام نیز با این چهارچوب قرآنی همسو است، ولی کشورگشاییهای برخی حاکمان مسلمان و تبلیغات مغرضانۀ اسلام هراسان این تصویر روشن را غبارآلود کرده است. در این پژوهش آیات قرآن و سیره پیامبر اسلام به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین حق آزادی مذهبی در دعوت دینی و ارتباط جهاد با آن مشخص شده است. براساس نتایج، دعوت به دین مبتنی بر بصیرت، حکمت، موعظه و جدال احسن است و اگر کسی از پذیرش این دعوت سر باز زد، تا زمانی که امنیت مسلمانان را تهدید نکرده، از حق آزادی مذهبی برخوردار است و باید با ویرفتار مسالمت آمیز شود. در این میان جهاد فی سبیل الله جنبۀ دفاعی داشته و برای حراست از جان و مال امت اسلامی پایه گذاری شده است. آیاتی از قرآن که به قتال با غیرمسلمانان دستور داده است، ناظر بر تبلیغ دین به زور شمشیر نیست؛ بلکه هدف ایجاد امنیت اجتماعی در برابر تهدیدهای دشمن است و سیره رسول اکرم نیز با اینرویکرد قرآنی همسو است.}, keywords_fa = {آزادی مذهبی,جهاد,دعوت دینی,غیرمسلمانان,قرآن,هم زیستی مسالمت آمیز}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120504.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120504_dbebeb56444907dc3ada71d6ab85edc1.pdf} } @article { author = {kazemi, parisa and bashiri, akbar}, title = {Mechanisms for Guaranteeing Fundamental Human Rights in the Iranian Public Legal System}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {119-140}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The events and genocides and massacres that took place during World War II were aturning point in the structure of the world to address basic strategies for protectingthe rights of individuals in both peacetime and wartime. With the drafting of theDeclaration of Human Rights on December 10, 1948, that is, December 1327, it canbe explicitly argued that this declaration was a turning point in supporting theinstitutional structure of societies. Since the enactment of the Universal Declarationof Human Rights, an important principle of protection of human dignity and humandignity has been enshrined in numerous declarations and conventions, sometimescontaining restrictive laws and positions against the system of government for therealization of public rights. But what can be said about the mechanisms offundamental human rights in Iran is that these rules are in an unsystematic structurewith various laws and articles in the country's constitution. But the obligation toobserve it is something that needs to be analyzed by the religious system of thesociety, which the society and the beliefs of Islam do not accept, and the Iranianlegislature has taken steps in this field with independent religious mechanisms.}, keywords = {Human rights,freedom,Self-determination,Torture,A Fair Trial}, title_fa = {سازوکارهای تضمین حقوق بنیادین بشر در نظام حقوقی عمومی ایران}, abstract_fa = {نسل کشیها و کشتار دسته جمعی که در جنگ جهانی دوم رخ داد، تلنگری بود بر ساختار جهان تا راهبردهای اساسیتری برای حمایت از حقوق افراد در زمان صلح و جنگ اندیشیده شود. از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، اصل مهم حمایت از جایگاه انسان و مقام بشر به وسیله اعلامیه ها و کنوانسیونهای گوناگونی تصویب شد که گاه حاوی قوانین و مواضع تحدیدکنندۀ سیستمهای حاکمیتی برای احقاق حقوق عامه افراد جامعه بود. سازوکارها و قواعد حقوق بنیادین بشر در ایران در ساختاری غیرنظام مند با قوانین و مواد گوناگون در قانون اساسی کشور آمده است، اما الزام به رعایت آن نیاز به تحلیل نظام دینی جامعه دارد زیرا جامعه و باورهای اعتقادی اسلام آن را قبول ندارد و با سازوکارهای دینی مستقل قانون گذار ایرانی در این زمینه قدم برداشته شده است.}, keywords_fa = {حقوق بنیادین,حقوق بشر,حق آزادی,تعیین سرنوشت,شکنجه,رویه قضایی عادلانه}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120505.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120505_48cba93694ba6d427ba5f5e1b6831349.pdf} } @article { author = {kazemi, seyyed sajjad}, title = {The Scope of the “Scandal” Punishment in Iran’s Criminal law}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {8}, number = {1}, pages = {141-172}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {“Scandal” proclaimed offender and the punishment of his crime against the people’svoice, In particular, in the crimes that may be trusted as trusted guilty parties; theywill recognize him and avoid him. “Scandal”, since it features among the penaltieswas punishment and retribution is accepted jurisprudence standards. This punishmentin the past in ways such as turning the criminals in town and was shaving the head ofcriminal acts And the publication sentence and install new signs among the effectsimposed in modern criminal law. Islamic Penal Code of 1392 is the first legalbroadly about the range of penalties for the crime is put clear Considerations andaccept it in the absence of binding to apply this punishment may include the negativeeffects for the individual and society. However, the law, the punishment of scandal asone of the main prison sentences and a further penalty (in both the alternativevoluntary or mandatory) is the forecast, Which has been discussed in detail in thisstudy.}, keywords = {Scandal,Dissemination of Conviction,The Court Further Punishment,Intimidation}, title_fa = {در حقوق کیفری ایران « تشهیر » گسترۀ کیفر}, abstract_fa = {علان مجازات مجرم و ندادادن به جرم او در برابر مردم است؛ بهویژه " تشهیر " در جرایمی که ممکن است به مجرم بهعنوان امین مردم اعتماد شود تا از این دارای وجهۀ تنبیهی و « تشهیر » . طریق وی را شناخته و از او دوری کنند سزادهی است و در دستۀ مجازاتهای پذیرفته شده در موازین فقهی قرار میگیرد. قانون مجازات اسلامی 1392 نخستین قانونی است که به شکل گستردهای این کیفر را درباره گسترۀ وسیعی از جرایم مورد تصریح قرار داده است. ممکن است این امر در غیاب برخی نکات و شرایط به کارگیری این کیفر، دربردارندۀ آثار منفی برای فرد و جامعه باشد. همچنین در این قانون، به کیفر تشهیر در قالب یکی از مجازاتهای اصلی تعزیری و در قالب مجازاتی تکمیلی (در هر دو شق اختیاری و الزامی آن) توجه شده که در این پژوهش به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تشهیر,انتشار حکم محکومیت,دادگاه,مجازات تکمیلی,ارعاب}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_120506.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_120506_ed101fe61e10dbe3604f240da8a0ad8b.pdf} }