@article { author = {dastranj,, mansooreh and mallahi, mehdi}, title = {Studying Factors Affecting Student Knowledge on Citizenship Rights (Case Study: Students at Payame Noor University of Bandar Abbas)}, journal = {Jornal of Eslamic Human Rights}, volume = {7}, number = {1}, pages = {82-99}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2322-5637}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper intends to study factors that affect student awareness on citizenship rights. In other words, this paper is pursuing a sort of correlation between economic, social and cultural factors and awareness on citizenship rights among university students. The statistical population includes all students at Payame Noor University of Bandar Abbas, from among them 350 students were selected randomly through Cochran formula as first respondents. We have used survey research and questionnaires for data gathering. The collected data was processed and analyzed with the aid of SPSS software. Results indicated that such variables as age, gender, major, father’s education level, mother’s education level, mass media usage, attitude toward participation, and attitude toward citizenship have significant relations with the students’ awareness on citizenship rights. However, there was no meaningful relation between such variables as employment, family’s social and economic standing, and the students’ awareness on citizenship rights. The step-by-step regression analysis indicated that after inputting all aspects of citizenship rights, at the end, only four gender, political, civil and cultural aspects clarified that the proportion of variance in dependent variable (awareness on citizenship rights) was 9.1 percent.}, keywords = {citizenship rights,awareness on citizenship rights,University Students,Payame Noor University,Bandar Abbas}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر میزان آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور بندرعباس)}, abstract_fa = {هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی عواملی است که می تواند در میزان آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق شهروندی مؤثر باشد. به عبارت دیگر این مقاله به دنبال همبستگی میان عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور بندرعباس بودند که از میان آنها، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 350 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. روش تحقیق این مطالعه، پیمایش و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها به وسیله نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که، متغیرهای سن، جنس، رشته تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، میزان استفاده از رسانه های جمعی، نگرش به مشارکت، نگرش به شهروندی با آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی رابطه معنادار دارند. میان متغیرهای وضعیت اشتغال، پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده و آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی رابطه معناداری وجود ندارد. تحلیل رگرسیون مرحله به مرحله نشان داد که پس از وارد شدن تمام ابعاد حقوق شهروندی، نهایتاً چهار بعد جنسیتی، سیاسی، مدنی و فرهنگی، 1/9 درصد واریانس متغیر وابسته (آگاهی از حقوق شهروندی) را تبیین می نمایند.}, keywords_fa = {حقوق شهروندی,آگاهی از حقوق شهروندی,دانشجویان,دانشگاه پیام نور,بندرعباس}, url = {https://www.pfbaj.ir/article_102317.html}, eprint = {https://www.pfbaj.ir/article_102317_2d67029b533f8f859ec6b67b848cf169.pdf} }