per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
7
26
100206
دامنه مفهومی حق زنان بر اشتغال در مشارکت سیاسی-اجتماعی: خوانش بینش حضرت امام خمینی(ره)
Conceptual Domain of Women’s Right to Participate in Sociopolitical Activities: Studying Imam Khomeini’s Views
محمد ستایش پور
mohamadsetayeshpur@yahoo.com
1
زهرا مهدوی
z.mahdavi.beh@gmail.com
2
دکترای حقوق بین الملل، دانشکده حقوق دانشگاه قم، قم، ایران
پژوهشگر حقوق بین الملل، دانشکده حقوق دانشگاه قم، قم، ایران
مشارکت سیاسی-اجتماعی زنان امری است که برخی دیدگاههای غربی نظیر نگرش فمینیستی، صرف آن را رسالت زن و غایت آمال خود پنداشتهاند و در این میان، برخی حکومتها نظیر ایالات متحد آمریکا از این امر، پوششی درست کردهاند تا خود را مدافع حقوق بشر و به طور خاص، حقوق زنان جلوه دهند و این گونه تظاهر کنند که نگاه اسلامی در تعارض با این حق بشری است. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به تدقیق در بینش حضرت امام خمینی (ره)، راجع به حق زنان بر اشتغال در مشارکت سیاسی-اجتماعی پرداخته است. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته است، حضرت امام خمینی (ره)، با اشرافی که بر آموزههای اسلامی داشتند نگاهی دقیق از دامنه مفهومی حق زنان بر اشتغال در مشارکت سیاسی-اجتماعی دادهاند و آن، این که اگرچه آن را منع نداشته و حتی بعضاً مقتضی قلمداد کردهاند لیکن، رسالت و غایت آمال نوع زن را در امور والاتری، از جمله و به ویژه ایفاء نقش فعالانه در تربیت جامعه اسلامی، دانستهاند. در اندیشه حضرت امام خمینی (ره)، زن میتواند صاحب شغل باشد اما این نباید موجب به فراموشی سپردن، انکار یا کماهمیتپنداری وظایف اصلی زن شود . از این رو در بینش بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، اسلام حضور و فعالیت زن را پایه اساسی فضای خانواده و محیط داخلی خانه میداند و ضمن آن که بر این امر تأکید و پافشاری دارد و نقش و حضور او را در جامعه بیفروغ نمیشمارد، بر نقش روح بخش نخست اصرار میورزد.
Abstract Some Western ideologies, such as feminism, consider women’s sociopolitical participation as a duty for them and the ultimate goal for their empowerment. In the meantime, some governments like the United States have used this as a cover to represent themselves as the proponents of human rights, and the rights of women in particular, to pretend that Islamic perspective is against this branch of human rights. This paper has adopted a descriptive-analytical approach to delve into Imam Khomeini’s viewpoints on the rights of women to participate in sociopolitical activities. The results of this study indicate that, thanks to Imam Khomeini’s all-embracing knowledge on Islamic teachings, he has had a precise and thorough approach toward the conceptual domain of the rights of women in social and political participation. Although Imam Khomeini has never rendered it religiously forbidden – and still religiously recommended in some cases - he has considered superb role and goal for women such as playing an active role in upbringing the Islamic society. In Imam Khomeini’s thought, women can be employed but this must not end in forgetting, denying or understating principal responsibilities of women. Therefore, in Imam Khomeini’s school of thought, Islam considers women’s presence and their activities primarily within the family atmosphere and inside the house. While placing emphasis on women’s participation in the social activities, Islam insists on their primary role in the house as a good mother and a good wife.
https://www.pfbaj.ir/article_100206_4a10b549b01d7a4b8f3e626394b06e51.pdf
امام خمینی(ره)
حقوق بشر
نظام بینالمللی حقوق بشر
مشارکت زنان
Imam Khomeini
Human rights
international human rights system
Women’s participation
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
27
54
100207
نسبت کرامت ذاتی به حقوق انسانی در قرآن کریم
A Comparative Study of Inherent Dignity and Human Rights in the Holy Quran
ولی الله حیدرنژاد
v.heidarnezhad@yahoo.com
1
دانشجوی دکترا دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ایران
کرامت ذاتی، مبنای حقوق بشر محسوب میگردد. افراد انسانی بماهو انسان، حقوق بشر را دارا هستند و در دوران پسااجتماع و روی-کارآمدن حکومتها، مدعی حقهای بشری خود میباشند. آنگاه که حقوق بشر در جامعهای خاص میخواهد عملیاتی شود، دولت دمکراتیک در جهت اعمال مقتضیات صحیح اخلاقی و تامین نظم عمومی و رفاه همگانی، ناچار دست به تقییدات و تحدید حقهای افراد میزند. در این علقه سیاسی-حقوقی شهروندی، هر گونه تضییق و توسعه در مصادیق حقوق بشر منجر به تولید و وضع حقوق شهروندی میگردد. با نگاهی به ادبیات قرآنی نیز در نزاع کلامی حق و تکلیف آدمی، کرامت انسانی یک بستر اولیه و پایه نخستین هر نوع حق و تکلیف است. از حقوق انسان در قرآن به نیکی یاد شده است اما بستر و بنیان این حقوق اصل دیگری به نام کرامت داتی انسانی است. قرآن کریم همه انسانها را صرف نظر از دین و نژاد و رنگ و زبان و جنس و ملیت صاحب نوعی کرامت ذاتی میداند. با در نظرگرفتن این مفروض، مقاله حاضر مدعی است که نسبت مستقیمی بین کرامت ذاتی و حقوق انسانی در قرآن کریم وجود دارد. در این راستا نشان داده خواهد شد که در آیات شریفه نیز همانند نظام بینالملل حقوق بشر، مبنای حقوق انسانی همانا کرامت ذاتی هست و حقوق و مکارم انسانی به عنوان حقیقت پیشینی نسبت به دین، از اصول پذیرفته شده دین اسلام میباشد.
Inherent dignity is the basis for human rights. Human persons per se possess human rights and in the age of post-socialism and the emergence of the governments, they are always seeking realization of their human rights. When human rights are to be translated into action in a society, the democratic state is forced to embark on restricting rights of individuals in line with enforcing right ethical codes, establishing public order and meeting public welfare. In this political-legal affiliation of citizenship, any semantic narrowing or broadening of the “human rights” will lead to the enactment of citizenship rights. A glance at Quranic literature indicates that in verbal dispute on human rights and responsibilities, human dignity is the preliminary ground and the cornerstone for any type of right and responsibility. The Holy Quran has made good references to the rights of human person but the basis of this right is another principle known as inherent dignity. Irrespective of their race, religion, color, language, gender and nationality, the Holy Quran attaches a sort of inherent dignity to all humans. Given the hypothesis, this paper claims that there is a direct link between inherent dignity and human rights in the Holy Quran. To that end, this paper will indicate that in the holy verses of the Book, like the human rights international system, inherent dignity is the basis for human rights, and the rights and dignity of human persons – as the presupposed reality vis-à-vis religion – are among the accepted principles of the religion of Islam.
https://www.pfbaj.ir/article_100207_d221f870610c90d6a2d750066dc4275b.pdf
کرامت ذاتی
کرامت اکتسابی
قرآن کریم
حقوق طبیعی
حقوق شهروندی
Inherent Dignity
Acquisitive Dignity
natural rights
citizenship rights
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
57
81
102316
تحلیل دروس تاریخ اسلام مقطع کارشناسی از حیث توجه به مفاهیم حقوق شهروندی بر اساس تکنیک آنتروپی شانون
An Analysis of History of Islam Courses for BA Degree in View of Covering Concepts on Citizenship Rights based on Shannon’s Entropy Method
رضا جعفری هرندی
rjafarih@gmail.com
1
سجاد نادری پور
naderipoor@ut.ac.ir
2
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه قم، قم، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای دروس عمومی تاریخ اسلامی مقطع کارشناسی از حیث توجه به مفاهیم حقوق شهروندی صورت پذیرفته است. جامعه پژوهشی، کتب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ تحلیلی صدر اسلام و تاریخ امامت است که با توجه به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه از نمونه گیری صرف نظر و کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری چک لیست محقق ساخته مشتمل بر 9 مؤلفه از اصلی ترین مؤلفه های حقوق شهروندی است که روایی آن با استفاده از داوری تخصصی، تأیید و پایایی آن با روش اسکات 97/0 محاسبه شده است. بر اساس یافته های پژوهش کتاب های تاریخ و تمدن اسلامی 689 مرتبه به مؤلفه های حقوق شهروندی توجه نموده اند. ضریب اهمیت آن در مؤلفه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی، امنیتی، قضائی، سازمانی و علمی به ترتیب 113/0، 099/0، 123/0، 124/0، 126/0، 123/0، 102/0، 093/0 و 098/0 بوده است. ضریب اهمیت در دروس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ تحلیلی صدر اسلام و تاریخ امامت به ترتیب 332/0، 341/0 و 327/0 بدست آمده است. پیشنهاد میشود مفاهیم حقوق شهروندی به کتابهای درسی بیشتر راه یابد.
This paper intends to analyze the contents of general courses on history of Islam for BA degree, in view of covering the contents on citizenship rights. The statistical population comprises books on Islamic history and civilization, analytical history of early Islamic period and the history of Imamate or Islamic leadership. Given the nature of the research and limitedness of the statistical population, we have put aside selective sampling and taken the entire population as the single sample. The checklist prepared by the researcher as the measurement instrument comprises of nine components from among the major components of citizenship rights, whose validity was approved by specialized jury and its reliability was measured by Scott’s pi method with an overall agreement of 0.97. The findings suggest that books on Islamic history and civilization have made mention of citizenship rights components for 689 times. Its coefficients of significance for political, cultural, social, economic, religious, security, judicial, organization and scientific variables have been 0.113, 0.099, 0.123, 0.124, 0.126, 0.123, 0.102, 0.093, and 0.098 respectively. The figures for courses on history of Islamic culture and civilization, analytical history of early Islamic period and history of Imamate stood at 0.332, 0.341 and 0.327 respectively. Given the results, this paper proposes including more citizenship rights concepts in university textbooks.
https://www.pfbaj.ir/article_102316_f9808250d3cb0b667be888a3dfb0af3a.pdf
حقوق شهروندی
دروس عمومی دانشگاه
تاریخ اسلام
تحلیل محتوا
آنتروپی شانون
citizenship rights
university general courses
history of Islam
content analysis
Shannon’s entropy
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
82
99
102317
بررسی عوامل مؤثر بر میزان آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور بندرعباس)
Studying Factors Affecting Student Knowledge on Citizenship Rights
(Case Study: Students at Payame Noor University of Bandar Abbas)
منصوره دسترنج
m_dastranj@pnu.ac.ir
1
مهدی ملاحی
mallahi1404@gmail.com
2
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
رییس پژوهش و کارآفرینی دانشگاه پیام نور استان هرمزگان، هرمزگان، ایران
هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی عواملی است که می تواند در میزان آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق شهروندی مؤثر باشد. به عبارت دیگر این مقاله به دنبال همبستگی میان عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور بندرعباس بودند که از میان آنها، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 350 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. روش تحقیق این مطالعه، پیمایش و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها به وسیله نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که، متغیرهای سن، جنس، رشته تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، میزان استفاده از رسانه های جمعی، نگرش به مشارکت، نگرش به شهروندی با آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی رابطه معنادار دارند. میان متغیرهای وضعیت اشتغال، پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده و آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی رابطه معناداری وجود ندارد. تحلیل رگرسیون مرحله به مرحله نشان داد که پس از وارد شدن تمام ابعاد حقوق شهروندی، نهایتاً چهار بعد جنسیتی، سیاسی، مدنی و فرهنگی، 1/9 درصد واریانس متغیر وابسته (آگاهی از حقوق شهروندی) را تبیین می نمایند.
This paper intends to study factors that affect student awareness on citizenship rights. In other words, this paper is pursuing a sort of correlation between economic, social and cultural factors and awareness on citizenship rights among university students. The statistical population includes all students at Payame Noor University of Bandar Abbas, from among them 350 students were selected randomly through Cochran formula as first respondents. We have used survey research and questionnaires for data gathering. The collected data was processed and analyzed with the aid of SPSS software. Results indicated that such variables as age, gender, major, father’s education level, mother’s education level, mass media usage, attitude toward participation, and attitude toward citizenship have significant relations with the students’ awareness on citizenship rights. However, there was no meaningful relation between such variables as employment, family’s social and economic standing, and the students’ awareness on citizenship rights. The step-by-step regression analysis indicated that after inputting all aspects of citizenship rights, at the end, only four gender, political, civil and cultural aspects clarified that the proportion of variance in dependent variable (awareness on citizenship rights) was 9.1 percent.
https://www.pfbaj.ir/article_102317_2d67029b533f8f859ec6b67b848cf169.pdf
حقوق شهروندی
آگاهی از حقوق شهروندی
دانشجویان
دانشگاه پیام نور
بندرعباس
citizenship rights
awareness on citizenship rights
University Students
Payame Noor University
Bandar Abbas
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
100
121
102318
محاکمه متهمان دزدی دریایی در دادگاههای بین المللی؛ چالشها و راهکارها
Trial of Pirates in International Courts of Justice: Challenges and Approaches
سید سجاد کاظمی
sskazemi92@malayeru.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
مقابله با دزدی دریایی از طریق روشهایی مانند گشتزنی دریایی یا حضور دائم نیروهای نظامی در آبراههای بین المللی بدون اندیشیدن به راهکارهایی برای محاکمه و کیفردهی مرتکبان آن اگرچه در کوتاه مدت ممکن است کاهش موارد حملات دزدان را به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت مطمئنا راه به جایی نخواهد برد. محاکمه دزدان دریایی در یک دهه گذشته صرفا در دادگاههای داخلی کشورها اتفاق افتاده است اما به دلایل متعدد مانند پناهندگی، هزینه های فراوان، مشکلات سیاسی و ... اکتفاء صرف به این شیوه نتوانسته اثرات مثبتی را در فرایند مقابله با دزدی دریای بر جای بگذارد. حتی توسل به روشهایی مانند محاکمه دزدان دریایی در کشورهای ثالث نیز در عمل با محدودیتهای فراوانی مواجه بوده است. لذا محاکمه متهمان به دزدی دریایی در یک دادگاه با مختصات منطقه ای یا بین المللی می تواند یک راهکار بلند مدت با اثرات مثبت ارزیابی شود. اما این راهکار نیز در عرصه بین المللی با چالشهایی مواجه بوده و البته راهکارهایی نیز برای رفع این چالش ها مطرح است که این پژوهش تلاش دارد این چالشهای و راهکارها را در بوته نقد و بررسی قرار دهد.
Fighting piracy through marine patrolling or round-the-clock presence of navy forces in international waterways may reduce pirate attacks against ships but will bear no fruit in the long run, without introducing approaches for trial and punishment of the main culprits. During the past decade, pirates have been tried within their country of origin but for various reasons such as asylum-seeking, high costs, political problems and the like, this sole approach has failed to be of positive effect in the course of fighting piracy. Moreover, resorting to such methods as the trial of pirates in third countries has faced numerous restrictions in practice. Therefore, the trial of pirates at a regional or international court can be evaluated as a long-term approach with positive effects. This approach, however, may face serious challenges although there are solutions under study to overcome these challenges. This research intends to have a critical review of the challenges and approaches to the trial of pirates in international courts of justice.
https://www.pfbaj.ir/article_102318_d04641ecd8e5396fad88615ea7bebdd8.pdf
دزدی دریایی
محاکمه
دادگاه کیفری بین المللی
دادگاههای منطقه ای
Piracy
trial
international courts of justice
regional courts
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
122
137
102319
نسل کشی در میانمار از منظر حقوق بشر و حقوق بین الملل
Genocide in Myanmar in View of Human Rights and International Rights
مهدی داودی
mehdidavoodi@ut.ac.ir
1
مهرنوش ابوذری
mhrnshabouzari@ut.ac.ir
2
دانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
میانمار یکی از متنوع ترین کشورهای آسیایی از نظر نژادی، قومیتی و مذهبی است و این تفاوت ها در عمل موجب وقوع بحران شده است، اعمال خشونت علیه یک گروه برای حذف گروه دیگر که با ناکارآمدی دولت و عدم توانایی اش در کنترل و رفع بحران و دامن زدن هرچه بیشتر به این اختلافات، منجر به جنایات انسانی اسفبار در این منطقه شده است. در این مقاله تلاش شده است با بیان پیشینه این اختلافات و با توجه به گزارشات سازمان دیده بان حقوق بشر به بررسی وقوع یا عدم وقوع نسل زدایی در این کشور پرداخته شود و وقایع اتفاق افتاده با عناصر این جرم در سند عناصر جرایم تطبیق داده شود. از اینرو عناصر جرم نسلکشی با توجه به جنایات واقع شده در میانمار از منظر حقوق بشر و حقوق بینالملل مورد بررسی قرار گرفته تا ارکان این جرم با بررسی تمام اتفاقات واقع شده در میانمار و ریشهها و علل آن به اثبات برسد.
Myanmar is one of the ethnically, racially and religiously diverse Asian countries. Such diversity in race and religion have plunged the country into crisis. Violence by a majority against a religious minority as an act of ethnic cleansing, coupled with the government’s inefficiency and inability to control and overcome the crisis have escalated the tension, turning it into the most atrocious crime against humanity in the region. This paper intends to review the history of these religious clashes and study the occurrence or non-occurrence of genocide and ethnic cleansing in this country based on the reports by the Human Rights Watch, in order to compare and contrast the events with the elements of this crime in international documents. To that end, this paper has reviewed the elements of genocide crime with respect to the crimes taken place in Myanmar in view of the human rights and international law in order to prove the occurrence of this crime in Myanmar after scrutinizing root causes.
https://www.pfbaj.ir/article_102319_1d9a21d5fa1c68f65c55b4dd5ababf86.pdf
نسلکشی
مسلمانان
حقوق بشر
حقوق بینالملل
میانمار
Genocide
Muslims
Human rights
International Law
Myanmar
per
ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشور
مطالعات حقوق بشر اسلامی
2322-5637
2018-08-23
7
1
138
156
102320
کندوکاو حقوق و تکالیف شهروندی در نهج البلاغه
Research into Citizenship Rights and Responsibilities in Nahj ul-Balagha
محمدجواد حیدری
mj.heydari@tabriziau.ac.ir
1
دانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
رشد و گسترش بیرویهی شهرها و افزایش جمعیّت آنها در قرون اخیر، باعث انباشت مادّی ثروت و سرمایه در فضای شهرها شده است. به طوری که وضع مقرّرات و قوانین شهری و تعریف حقوق و تکالیف شهروندی جهت برقراری نظم و امنیّت اجتماعی در شهرها مورد توجّه اندیشمندان و متفکرین و مدیریت شهری بوده است و در این راه بازگشت دوباره به آموزه های دین اسلام و خطومشیهای برجای مانده از راهنماییهای بزرگان آن چون امام علی(ع)، راهگشای بسیاری از مسائل خواهد بود. یکی از مباحث مهم امروز جهان حقوق و تکالیف شهروندی است و با اطمینان میتوان گفت که طرح بحث شهروندی از دیدگاه نهجالبلاغه و نظرهای حضرت علی (ع) بهترین شیوه در دستیابی به این حوزه میباشد. زیرا نهج البلاغه در حکم برادر قرآنکریم و حضرت علی (ع) از آگاهترین شخصیتها نسبت به اسلام بعد از پیامبر ﷺ است. از منظر امام علی (ع) هر کدام از اعضای جامعه عضوی از پیکره امت اسلامیاند که دارای ارتباط عمیق و صمیمی و دارای حقوقی متقابل نسبت به یکدیگرند. این نوشته در دو بخش به صورت توصیفی و در قالب پژوهش راهبردی انجام میگیرد. شیوهی کار پژوهش کتابخانهای و آرشیوی است و فرضیهی اصلی تحقیق عبارت است از این که اسلام و تربیت یافتگان مکتب اسلام چون امام علی(ع)، نگاه مترقّیانهای به شهروندی و حقوق و تکالیف آن دارند.
The unbridled growth of cities and burgeoning population during the recent centuries have led to accumulation of wealth and capital in urban space, so that enactment of urban rules and regulations and publicizing the citizenship rights and responsibilities for establishing social order and security in the cities have always been the major concerns of thinkers and city planners. The return to the teachings of Islam and the strategies and approaches remaining from the religious leaders such as Imam Ali (AS) offers solutions to many of these complicated problems. One of the major issues today, deals with the citizenship rights and responsibilities. One can assuredly claim that Imam Ali (AS) in his Nahj ul-Balagha has proposed the best approaches for handling citizenship rights and responsibilities. This is because Nahj ul-Balagha is known as the “brother of the Holy Quran” and Imam Ali (AS) is believed to be the second influential person in Islam after the Prophet (pbuh). In view of Imam Ali (AS), human beings are members of a unified Islamic umma with deep and friendly relations and mutual rights. This paper will proceed in two sections of descriptive study and strategic research. The research method is documentary and based on library and archive sources. The research hypothesis is this that Islam and those educated in the school of Islam, like Imam Ali (AS), have maintained a progressive approach toward citizenship and its rights and responsibilities.
https://www.pfbaj.ir/article_102320_f28041caea6e620e473196092e1909c5.pdf
شهروندی
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
حقوق و تکالیف شهروندی
جامعهی اسلامی
Citizenship
Imam Ali (AS)
Nahj ul-Balagha
citizenship rights and responsibilities
Islamic umma