ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923The Impact of the Contribution of Injured Person in Creating or Worsening Damage on International Responsibility of State which Violates Human Rights with mphasis on Jurisprudence of European Court of Human Rightsتأثیر مشارکت زیان دیده در ورود یا تشدید خسارت بر مسئولیت بین المللی دولت ناقض حقوق بشر با تأکید بر رویه دیوان اروپایی حقوق بشر924119154FAسیدقاسم زمانیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانوحید بذّاردکتری حقوق بین الملل، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20201110The victim's contribution of violation of human rights in creating or worsening of damage is one of the factors that causes to not enforce the principle of full reparation of damage and, in proportion to this participation, be reduced by the amount of determinable compensation. However, in plurality of victims, the contribution of each of them will only affect the determination of compensation for the same victim.<br />The European Court of Human Rights has considered this rule in its jurisprudence.<br />According to The Court, the contribution of injured person is not considered as a precluding wrongfulness circumstance, but as an effective factor in determining the amount of compensation. However, there is no specific rule as to how such a reduction is to be calculated, and The Court basically determines this amount on an equitable basis. In addition to considering the impact of the contribution of injured<br />person in creating or worsening damage for breaching human rights, this article tries to examine jurisprudence of European Court of Human Rights.مشارکت قربانی نقض حقوق بشر در ورود یا تشدید خسارت، از عواملی است که سبب میشود اصل جبران کامل خسارت اعمال نشود و به تناسب این مشارکت از میزان غرامت قابلتعیین کاسته شود؛ بااینحال در موارد تعدد قربانیان نقض حقوق بشر، مشارکت هریک از آنها تنها در تعیین میزان غرامت دربارۀ همان قربانی تأثیرگذار خواهد بود. به زعم دیوان، مشارکت زیاندیده نه عامل رافع مسئولیت بلکه عامل مؤثر در تعیین میزان غرامت فرض میشود، ولی قاعدۀ مشخصی برای محاسبۀ چنین کاهشی وجود ندارد و دیوان بر اساس مبنای منصفانه، این میزان را تعیین میکند. این مقاله میکوشد ضمن بررسی تأثیر مشارکت زیاندیده در ورود و تشدید زیان در موارد نقض حقوق بشر، رویۀ دیوان اروپایی حقوق بشر را در مواجهه با این قاعده مورد بررسی قرار دهد.<br /><br />https://www.pfbaj.ir/article_119154_136150fb09bfc0c88e42b0b33d0d9795.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923Human Rights Discourse in Islam: An Explanation from Human Dignity Perspectiveگفتمان حقوق بشر در اسلام: تبیینی از منظر کرامت انسانی2550119312FAفریبرز ارغوانی پیرسلامیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمجتبی دهقاندانشآموخته کارشناسیارشد حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20201114The main goal of the article is explanation and description of relationship between<br />human dignity and human rights discourse in Islam. Human rights conception is a<br />modern concept and like some other modern conception has entered to Islamic<br />literature recently. In Islamic text we have not seen human rights conception but<br />signs and symbol of the concept is exist in Quran (Islam holy book) and Islamic<br />tradition and hence, Islam Olamas and religious scholars have discussed about that.<br />We can named the discussion as Islamic human rights discourse. In the discourse,<br />human dignity is central sign and other rights and human advantages are understood<br />around the concept. This article is seek to answer the question that what<br />characteristics we can see in Islam human rights discourse? The article as a<br />hypothesis and based on descriptive-explanative method argues human rights in<br />Islam is based on human dignity and the obliged to it is necessary.هدف این مقاله آن است تا ضمن تبیین مفهوم کرامت انسانی و مصادیق حقوق بشر از دیدگاه اسلام، به توضیح نسبت آن در نظام حقوقی اسلام با کرامت ذاتی و اکتسابی انسانی بپردازد. مفهوم حقوق بشر مفهومی مدرن است و همچون دیگر مفاهیم مدرن وارد ادبیات اسلامی شده است. مباحث مطرح شده پیرامون این حوزه، گفتمان مفهومی خاصی را شکل داده است که از آن به گفتمان حقوق بشر اسلامی تعبیر می شود. در این گفتمان، کرامت انسانی دال برتر و مرکزی و در کانون توجه است و کلیه حقوق و امتیازات بشری به عنوان دالهای شناور بر گرد همین مفهوم درک و دریافت می شوند. این مقاله با طرح این پرسش که گفتمان حقوق بشر در اندیشه اسلامی چگونه قابل تبیین است، با اتکا بر روش توصیفی تبیینی بر این نظر است که در اندیشه اسلامی گفتمان حقوق بشر بر مبنای اصل کرامت انسانی قابل تبیین بوده و بر این اساس رعایت حقوق بشر امری واجب و تعدی به آن موجب نقض کرامت انسانی و در نتیجه حرام است.https://www.pfbaj.ir/article_119312_938535d0cd987cee3f5c775d84cbd919.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923The Rights and Freedoms of Political Opponents in the Alawite Government and the Legal System of the Islamic Republic of Iranحقوق و آزادیهای مخالفان سیاسی در حکومت علوی و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران5174119338FAزینب قادریکارشناسی ارشدحقوق عمومی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعاطفه قادریکارشناسیارشد حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20201114One of the important features of modern political systems is the existence of legal<br />opposition. The conditions of establishment and the way in which they operate and<br />operate are an integral part of modern fundamental laws. On the other hand, an<br />important part of public law as a discipline that regulates relations between<br />individuals and the state focuses on the fundamental rights of individuals and groups<br />in a political system. It is obvious, however, that the most important discussions are<br />related to the legal opposition that challenges the deployed state. Therefore, it is<br />essential to examine their position in understanding the functioning of any political<br />system. This issue is becoming increasingly important as far as the Alawite<br />government is concerned. On the one hand, there has been a great deal of doubt<br />about the rights of political opponents during the Alawite period, and on the other<br />hand, the Islamic Republic of Iran is seeking to follow the rules and teachings of the<br />Alawite government. The present research seeks to answer this question. What are<br />the rights and freedoms for this group of opponents and the legal system of the<br />Islamic Republic of Iran, what are the solutions to guarantee these rights and<br />freedoms? This research has tried to prove that political opponents enjoyed<br />individual and social freedoms during the rule of Imam Ali, and the legal system of<br />the Islamic Republic of Iran has also introduced the Alawite regime in this regard.یکی از ویژگیهای مهم نظامهای سیاسی مدرن وجود اپوزیسیونهای قانونی است که شرایط تأسیس و شیوۀ فعالیت و عملکرد آنها بخش جدانشدنیِ قوانین اساسی مدرن است. در این میان مهمترین بحثها به اپوزیسیونهای قانونی ارتباط مییابد که حکومت مستقر را به چالش می کشند؛ بنابراین بررسی جایگاه آنها برای فهم کارکرد هر نظام سیاسی ضروری است. این موضوع تا جایی که به حکومت علوی مربوط می شود، اهمیت دوچندانی می گیرد. ازیک سو شبهه های گسترده ای دربارۀ حقوق مخالفان سیاسی در دوران حکومت علوی مطرح شده است و ازسوی دیگر، نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان پیروی از موازین و تعالیم حکومت علوی است. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که در الگوی حکومت علوی چه حقوق و آزادیهایی برای این دسته از مخالفان لحاظ شده و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران چه راهکارهایی را برای تضمین این حقوق و آزادیها در نظر گرفته است؟ این پژوهش میکوشد اثبات کند مخالفان سیاسی در دوران حکومت امام علی(ع) از آزادیهای فردی و اجتماعی برخوردار بودند و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه حکومت علوی را الگوی خویش قرار داده است.https://www.pfbaj.ir/article_119338_cbb663577dd4ae1a6a4a3917fb4f3438.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923Taxpayers Rights, Comparative Study on the Nahj al-Balaghah Teachings and the Iranian Tax Systemحقوق پرداخت کنندگان مالیات، مطالعۀ تطبیقی در آموزه های نهج البلاغه و نظام حقوق مالیاتی ایران7594119341FAداود محبیاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایراناعظم طالب نجف آبادیدانش آموخته ی کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20201114One of the most important financial resources of government in the past and now is<br />the tax. Taxes, in addition to providing a significant portion of public revenues, are<br />seen and used as a tool of government to modify wealth in society and eliminate the<br />class divide. In the Islamic government there are also several sources of funding,<br />including Zakat, Khoms, Anfal and Jezyeh. Citizens as they are required to pay a<br />variety of Islamic and legal taxes, also have rights to the government and its tax<br />system. In this article, we examine and answer to this question by descriptiveanalytical<br />method: What are the rights and privileges of Islamic tax payers in Nahj<br />al-Balaghah and how much does the tax system of Iran compare whit the teachings<br />of Nahj al-Balaghah in this regard. The finding of this research show that Imam Ali`s<br />approach to tax collection is a hybrid approach involving both education and income<br />and thus the principle is based on the trust of taxpayers, but the Iranian tax system is<br />merely a monetization approach and it puts the principle of distrust on taxpayers. Of<br />course in some of the rights as the right to a fair and respectful behavior, the right to<br />privacy, the right to review, the right to a fair assessment and the Iranian tax system<br />is consistent with the teachings of Nahj al-Balaghah.یکی از مهمترین منابع مالی دولتها در زمانهای گذشته و حال حاضر، مالیات است. مالیات علاوه بر تأمین بخش قابلتوجهی از درآمدهای عمومی، به مثابه ابزاری حکومتی برای تعدیل ثروت در جامعه و ازبین بردن شکاف طبقاتی مورد استفادۀ حکومتها قرار میگیرد. در حکومت اسلامی نیز منابع مالی مختلفی پیشبینی شده است که از جمله میتوان به زکات، خمس، انفال، خراج و جزیه اشاره کرد. همانطور که شهروندان مکلّف به پرداخت انواع مالیاتهای قانونی و شرعی هستند، در برابر حکومت و دستگاه مالیاتی آن حقوقی نیز دارند. در این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و پاسخ به این پرسش پرداخته یم که در آموزههای نهج البلاغه چه حقوق و امتیازهایی برای پرداختکنندگان مالیاتهای اسلامی پیشبینی شده است و نظام حقوق مالیاتی ایران تا چه اندازه با آموزههای نهج البلاغه در این زمینه مطابقت دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد رویکرد امام علی(ع) به مالیات گیری رویکردی تلفیقی و شامل هر دو بُعد تربیتی و کسب درآمد است و بنابراین اصل را بر اعتماد به مؤدیان مالیاتی نهاده است اما رویکرد نظام مالیاتی ایران تنها رویکرد کسب درآمد است و اصل را بر بیاعتمادی بر مؤدیان قرار داده است. البته در برخی از حقها مانند حق رفتار منصفانه و محترمانه با مؤدی، حق رازداری، حق تجدیدنظرخواهی، حق ارزیابی منصفانه وغیره، نظام حقوق مالیاتی ایران با آموزههای نهج البلاغه مطابقت دارد.https://www.pfbaj.ir/article_119341_ed1387d0f1fa68eb99d682302bae88e7.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923Cyber Pornography: From Etiology to Preventionهرزه نگاری رایانه ای: از علت شناسی تا پیشگیری95126119343FAصالح غفاری چراتیدانشآموخته حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-8667-4628اسماعیل هادی تباراستادیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسیدابراهیم قدسیدانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20201114Cyber pornography means; Committing definite and conditionally reprehensible<br />behaviors is defined as intent to trade or corruption through cyber or<br />telecommunication systems. Pornography can be considered as a common legal,<br />moral, sociological, psychological and criminological challenge, and therefore, the<br />view of pornography should be considering the various dimensions of the humanities<br />to achieve a comprehensive and preventable result. The main question of this article<br />is why some people become cybercriminals in cyberspace? In other words, what is<br />the reason for committing the crime of computer pornography? Are preventative<br />measures desirable for perpetrators of computer pornography and what solutions can<br />be suggested? The present article enumerates the reason for committing pornography<br />in an analytical-descriptive way and suggests social preventive solution to theose of<br />criminal.هرزه نگاری رایانه ای یا سایبری به معنای ارتکاب رفتارهای سرزنش پذیر قطعی و سرزنش پذیر مشروط است که به قصد تجارت یا افساد و از طریق سامانه های رایانهای یا مخابراتی صورت می پذیرد. هرزه نگاری را میتوان از چالشهای مشترک حقوقی، اخلاقی، جامعه شناسی، روانشناسی و جرم شناسی به شمار آورد. از این جهت، نگاه به هرزه نگاری باید با توجه به ابعاد مختلف علوم انسانی باشد تا نتیجه ای جامع و مانع حادث شود. پرسش اساسی نوشتار حاضر این است که چرا برخی افراد در فضای مجازی بزهکار هرزه نگاریهای رایانه ای می شوند؟ به عبارت دیگر، علت ارتکاب بزه هرزهنگاری رایانهای چیست؟ آیا راهکارهای پیشگیرانه برای مرتکبان وجود دارد و چه راهکارهایی را میتوان پیشنهاد داد؟ نوشتار حاضر به روش تحلیلی توصیفی علت ارتکاب هرزه نگاری را برمی شمارد و راهکارهای پیشگیرانۀ اجتماعی را به متولیان سیاست جنایی پیشنهاد میدهدhttps://www.pfbaj.ir/article_119343_be96616f0c704acdb02dc0819ab0d890.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923Examining the Rule of Prohibition of Illegal and Arbitrary Detention in the Iranian Legal System and International Human Rights Documentsبررسی قاعده منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه در نظام حقوقی ایران و اسناد بین المللی حقوق بشر127148119420FAحسین زارعیان چناریکارشناسیارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانجواد غلامزاده دهنویکارشناسیارشد حقوق بشر، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201116Research in the field of judicial security in terms of its relationship to the rights and<br />freedoms of individuals and as one of the violators of the fundamental human rights<br />of governments, which in various ways, including legislation on fundamental rights<br />and freedoms Violators need to identify the criteria and flaws in human rights<br />documents. In recent years, following the discussion of human rights issues and<br />objections to some legal provisions, the legislature has taken the appropriate<br />approach in amending the Islamic Penal Code and criminal procedure, as well as in<br />drafting The Charter of Citizenship addresses these issues as much as possible and is<br />in line with international human rights standards. In this regard, Iranian law on the<br />necessity of reasoning and legal documentation of detention is in full compliance<br />with international human rights law, especially Article 9 of the International<br />Covenant on Civil and Political Rights, and the country's laws in this regard are not<br />flawed. There is no ambiguityازآنجاکه یکی از ناقضان حقوق بنیادین بشر حکومتها هستند که به راههای مختلف از جمله قانونگذاری، به حقوق اساسی و آزادیهای اشخاص تجاوز می کنند، شناسایی معیارها و نقایص موجود در اسناد حقوق بشری ضرورت پیدا میکند. در سالهای اخیر و در پی طرح مباحث حقوق بشری و ایرادهایی که نسبتبه برخی مواد قانونی وجود داشت، قانونگذار کوشیده است رویکرد مناسبی را در این زمینه در پیش بگیرد و در اصلاحات قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری و تا حد امکان در تدوین منشور حقوق شهروندی، این ایرادها را برطرف کند تا هماهنگی بیشتری با استانداردهای بین المللی حقوق بشر داشته باشد. در این رابطه قوانین ایران دربارۀ ضرورت مستدل بودن و مستند قانونی داشتن قرار بازداشت موقت با قوانین بین المللی حقوق بشر به ویژه ماده 9 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی کاملاً منطبق است و قوانین کشور در این زمینه هیچگونه نقص و ابهامی ندارد.https://www.pfbaj.ir/article_119420_d4c5a1a17fd53e7bbca257fa66a2ddaa.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923An Examination of the Inherent and Inalienable Dignity of Islamic Human Rightsبررسی ملازمت کرامت ذاتی و غیرذاتی در حقوق بشر اسلامی149174119421FAمحمد علی کرباسیوندکتری تخصصی حقوق عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201116Human dignity means honor and eminent position and its consequence is belonged to<br />right and duty for human. For the first step, this research studies terminology and so<br />identify principles of dignity in divine and non-divine paradigm. Following, has<br />studied the division of the essential and non- essential dignity in divine-Islamic<br />paradigm and expressed that thought as public intellectuals a place called “essential”<br />in the term “essential dignity” is not philosophical sense, but it is “width necessary In<br />essence” and then check it in different verses and interpretations, elects idea of<br />“special construction or creation of man” on the dignity of human up to nature in the<br />divine-Islamic paradigm and after that proving it, go to the non-essential dignity and<br />accept and divides it to “dignity granted and acquired” to analyzed them and so in the<br />final, engineering to the principle or right of human dignity. This article wants<br />contrast of popular perception thinkers, to accept and Engineer both of essential and<br />non-essential dignity, and thinks first dignity is dominated of the law and the second<br />dignity is condemning to the law.کرامت آدمی به معنای شرافت و بلندمرتبگی و نتیجۀ آن، محق و مکلف بودن وی است. این پژوهه در گام نخست به واژه شناسی کرامت و سپس به شناسایی مبانی آن در پارادایم های الهی و غیرالهی می پردازد. در ادامه به تقسیم بندی کرامت ذاتی و غیرذاتی در پارادایم الهی اسلامی پرداخته است و بر این باور است که کرامت » در عبارت « ذاتی » آنطور که عموم اندیشمندان گمان کرده اند اصطلاح است و پس از « عرض لازم در ماهیت » معنای فلسفی آن نیست بلکه ،« ذاتی را « ساخت یا گونه آفرینش انسان » بررسی بسیار در آیات و تفاسیر مختلف، ایده علت کرامت برخاسته از ذات انسان در پارادایم الهی اسلامی قرار داده است و کرامت » پس از اثبات آن، به سراغ کرامت غیرذاتی رفته و با قبول و تقسیم آن به به تحلیل و مهندسیِ حق یا اصل بودن کرامت انسانی ،« اعطایی و اکتسابی پرداخته است. این مقاله می کوشد برخلاف تصور رایج اندیشمندان، به قبول و مهندسی هر دو کرامت برخاسته از ذات و غیرذات، در حقوق آدمی بپردازد و کرامت اولی را حاکم بر فقه و حقوق، و کرامت نوع دوم را محکوم آن بداند.https://www.pfbaj.ir/article_119421_49508dcd3e85e14cc2095e618a8c3ce1.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-56377220180923Criminal Liability Resulting from “Joint Criminal Activity against Iranian Prisoners of War in Iraqمسئولیت کیفری ناشی از « فعالیت مجرمانه مشترک » در قبال اسرای جنگی ایرانی در عراق175195119422FAفریدون جعفریدانشگاه بوعلی سینا. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، همدان، ایرانعلی محبیدکتری حقوق جزا و جرم شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایرانهوشنگ شامبیاتیدکتری حقوق و جرم شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201116The rights of prisoners of war are in the realm of humanitarian law, which violates<br />the rights of war criminals and provides them with criminal liability. In examining<br />the theory of joint criminal activity, the aim is to move from individual criminal<br />responsibility to collective criminal responsibility. In other words, the doctrine of<br />joint criminal activity is to replace individual criminal responsibility with joint<br />criminal responsibility. The International Criminal Court, especially the International<br />Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, stated that the war crimes, crimes<br />against humanity and genocide of traditional institutions such as participation in and<br />aiding in crime are not relevant to individual criminal responsibility. Rather, a new<br />entity, such as joint criminal activity, brought full criminal responsibility, which is<br />more effective and efficient in the international arena. In spite of the criticisms that<br />have been made against it, international criminal law scholars have been reluctant to<br />acknowledge this idea, and the author has become a firm believer in this theory as an<br />Iranian prisoner of war in Iraq.حقوق اسرای جنگی در حوزه حقوق بشردوستانه جای میگیرد که نقض آن جنایت جنگی بوده و موجبات مسئولیت کیفری مرتکب را فراهم می آورد. در هدف، گذر از مسئولیت کیفری فردی « فعالیت مجرمانه مشترک » بررسی نظریه به مسئولیت کیفری جمعی است. رسیدگیهای محاکم بین المللی به ویژه دیوان کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق به این عقیده رهنمون یافت که نهادهای سنتی مانند شرکت و معاونت در جرم، درباره جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسلکشی، با مسئولیت کیفری فردی مناسبت ندارد، بلکه نهاد مسئولیت کیفری کاملی را به ارمغان « فعالیت مجرمانه مشترک » نوینی همچون آورده است که در عرصه بین المللی از کارایی بیشتر و مؤثرتری برخوردار است. اندیشمندان حقوق کیفری بین المللی از به رسمیت شناختن این عقیده استقبال کرده اند و نگارنده به عنوان یکی از اسرای جنگی ایرانی در عراق به این نظریه اعتقاد راسخ یافته است.https://www.pfbaj.ir/article_119422_289993f34680ddbd64c44b08562ba4bb.pdf