ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122An Approach to the Relationship between Government Sovereignty and Citizenship Rights; Emphasizing the legal system of the Islamic Republic of Iranرهیافتی بر رابطه حاکمیت دولت و حقوق شهروندی ؛ با تأکید بر نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران732143610FAیاسر قهرمانی افشاردانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانخیرالله پرویناستاد گروه حقوق عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-3529-1453محمد محمدزاده اصلاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبستر، تسوج، ایرانJournal Article20210710Sovereignty implies the legitimate supreme power of the command, which enables governments to legislate and ensure its implementation. The Sturdiness and exercise of citizenship rights is one of the most important features that define the governance strategy of states to protect the fundamental rights of citizens. The legal system of the Islamic Republic of Iran as a legal and political structure that has based its sovereignty on the sovereignty of God and people oriented Sovereignty, has recognized and guaranteed the rights of citizenship within the framework of Islamic norms. This study is talking about the answer to the question of what is the relationship between citizenship rights and government sovereignty. The method of this research is descriptive and After explaining the views on sovereignty to the issue of citizenship by emphasizing its role in the system of the Islamic Republic of Iran is seeking to reach main target of this research that is a multifaceted relationship between citizenship rights and government sovereignty.انگارهٴ حاکمیت دلالت بر قدرت برتر مشروعِ فرماندهی دارد که امکان وضع قوانین و تضمین اجرای آن را برای دولتها فراهم می-سازد. استواری، صلابت و کاربست حقوق شهروندی از مهمترین شناسههایی است که راهبرد عینیتگرای حاکمیتی دولتها را نسبت به حفظ حقهای بنیادین شهروندان مشخص میسازد. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به مثابه سازگان حقوقی و سیاسی که بنیان حاکمیتی خود را توأمان بر اراده الهی و اراده مردمی بنا نهاده، حقهای شهروندی را در چهارچوب موازین اسلامی به رسمیت شناخته و تضمین کرده است. این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی مناسب به این سؤال است که رابطهٴ حقوق شهروندی با حاکمیت دولت چیست. روش این پژوهش توصیفی -تحلیلی بوده و بعد از تبیین نظرگاههای مطرح در مورد حاکمیت به مسأله شهروندی با تأکید بر جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نتیجتاً در پی ارایه این مطلب است که رابطه ای چندسویه و چندمحوری میان حقوق شهروندی و حاکمیت دولت برقرار است.https://www.pfbaj.ir/article_143610_ead69080696e0b15847d824ab73c62c5.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122An Essay on the Relationship between Law and Tolerating Minorities in the International Documents and the IRI Constitutionجستاری در نسبت حقوق و رواداری با اقلیت ها در اسناد بین المللی و قانون اساسی ج.ا. ایران3361142937FAصادق علیخانیدانشجوی دکتری حقوق عمومی ،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.رضا اسلامیدانشیارگروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایرانصابر نیاورانیاستادیار،گروه حقوق عمومی و بین الملل،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهرانJournal Article20210809The Minorities law as one of the prominent manifestations of human rights has always been considered by national and international systems. In the present research, using tolerance concept the contents of the international documents and the IRI constitution in favor of the minorities law were studied comparatively. The core question of the present research is this, “has the approach adopted by international documents and IRI constitution been tolerating towards minorities?”<br /><br />The analysis of contents of the international law documents showed that the characteristics of tolerance including respect for individual personality and rights, recognition of minority rights by governments, recognition of pluralism and human differences, solidification of human rights principles, opposition with discrimination and racism, public education on the culture of peace and tolerance provided a proper ground for protection of the minorities rights. The content analysis of IRI constitution too showed that it considered the dimensions of minorities rights including political, cultural, and social, economic, and civil according to toleration principles, while 12, 15, 13, 19, 26, 64 principles are the main supporters in this regard. Notwithstanding, by considering jurisprudential bases in the Iranian constitution, to apply toleration principles perfectly, and, to move from the minorities toleration framework to the acceptance of and respect for minorities, multilateral identification of and implementation guarantee for the minorities rights based on the concept of interest, elements of time and place, ijtihad in the objectives, and by pragmatic approach, it is necessary human rights concept to be introduced seriously into the discussions of jurisprudentialحقوق اقلیت ها به عنوان یکی از جلوه های بارز حقوق بشر همواره مورد توجه نظام های ملی و بین المللی بوده است. در این پژوهش با استفاده از مفهوم رواداری مفاد اسناد بین المللی و قانون اساسی ج.ا. ایران در حمایت از حقوق اقلیت ها مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفته اند. سوال محوری این پژوهش آن است که آیا رویکرد اسناد بین المللی و قانون اساسی ج.ا. ایران به حقوق اقلیتها روادارانه بوده است؟ تحلیل محتوای اسناد حقوق بین الملل نشان میدهد مختصات رواداری شامل احترام به شخصیت و حقوق فردی، شناسایی حقوق اقلیتها از سوی دولتها، احترام به تکثرگرایی و تفاوتهای انسانی، تحکیم اصول حقوق بشر، مقابله با تبعیض و نژادپرستی، آموزش عمومی فرهنگ صلح و مدارا، بستر مناسبی برای حمایت از حقوق اقلیت ها فراهم نموده است.تحلیل محتوای قانون اساسی ج.ا. ایران نیز حاکی است ابعاد حقوق اقلیتها شامل حقوق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی؛ اقتصادی و مدنی با رعایت اصول رواداری مد نظر بوده و اصول 12، 13،15، 19، 26 و 64 پشتوانه اصلی آن میباشد. با وجود این برای کاربست کامل اصول رواداری، با توجه به مبانی فقهی قانون اساسی لازم است مفهوم حقوق بشر در مباحث علم فقه به صورت جدی راه یابد و بر اساس مفهوم مصلحت سنجی، عنصر زمان و مکان و اجتهاد در اهداف، با رویکرد عملگرایانه از چارچوب تحمل اقلیتها به سوی پذیرش و احترام به اقلیتها، شناسایی همه جانبه و ضمانت اجرای حقوق اقلیتها سوق پیدا کند.https://www.pfbaj.ir/article_142937_24dd0618b52b9931aef55401fc397ef0.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Strategies to strengthen the supervision of the Court of Administrative Justice and its impact on civil rights in the system of the Islamic Republic of Iranراهکارهای تقویت نظارت دیوان عدالت اداری وتأثیرآن برحقوق شهروندی درنظام جمهوری اسلامی ایران6388142982FAعلی حمیدیدانشجوی دوره دکتری رشته حقوق عمومی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانحسین آلکجبافدانشیار گروه حقوق عمومی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20211126One of the important achievements of the Islamic Revolution of Iran is the establishment of the "Court of Administrative Justice" in order to regulate the relationship between the actions of the government and the rights of citizens. But in spite its law was amended on average once every ten years but so far it has not been able to act as a regulator of its level, such as the French Council of State, in achieving the goals set by the legislature, so that every year the number administrative lawsuits against government officials and institutions is increasing. This inefficiency is the product of a series of obstacles and challenges in issuing and implementing its verdicts. This study, with the aim of reducing these barriers, and in response to this general question: what measures can be considered to improve the oversight of the Court of Administrative Justice and its better impact on the protection of civil rights in the system of the Islamic Republic of Iran? first identifies these barriers and challenges by descriptive-analytical method. Then, with a comparative approach to successful methods of issuing and implementing the verdicts of the French Council of State to improve the Court's oversight, achieved these results: An important institution of the judiciary should be foreseen in the law of the court. its oversight territory extends to all executive actions of the government. that the reduction of the Court's oversight barriers has a direct impact on the restoration of citizenship rights.یکی از دستاوردهای مهّم انقلاب اسلامی ایران، تأسیس «دیوان عدالت اداری» به منظور تنظیم روابط بین اعمال اداری دولت و حقوق شهروندان است، امّا علی رغم رسالتی که در اصول170و 173 قانون اساسی برای آن، تعریف شد و قانون آن به طور متوسط هر10سال یک بار، اصلاح گردید امّا تاکنون نتوانست همانند مراجع نظارتی همسطح خود، چون شورای دولتی فرانسه در تحقق اهداف مورد نظر قانونگذار و در حمایت از حقوق شهروندان، موفّق عمل کند به طوری که هرساله تعداد شاکیان و دعاوی اداری علیه مأموران و نهادهای دولتی به مراتب، بیشتر میشوند. این ناکارآمدی دیوان، محصول یک سری موانع و چالش هایی در صدور و اجرای آرای آن می باشد. این پژوهش، با هدف کاهش همین موانع،درپاسخ به این سئوال کلی، برای بهبود نظارت دیوان عدالت اداری و تأثیر بهتر آن درحمایت از حقوق شهروندی در نظام جمهوری اسلامی ایران، چه تدابیری می توان اندیشید؟ با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا به شناسایی این موانع و چالشها پرداخته است سپس با رویکرد تطبیقی به شیوههای موّفق صدور و اجرای آرای شورای دولتی فرانسه، برای بهبود نظارت دیوان به این نتایج دست یافت: در قانون دیوان، نهاد مهّم دادسرا پیش بینی گردد. صلاحیت مشورتی به صلاحیت ترافعی دیوان اضافه شود و قلمرو نظارتی آن به تمام اعمال اجرایی حکومت، تسری یابد. آئین نامه اجرایی قانون آن، تدوین گردد. در مراکز استانها شعب بدوی و واحدهای اجرای احکام دایر شوند و ضمانتهای اجرایی مالی قوی تری، وضع گردد و اینکه تقویت نظارت دیوان، تأثیر مستقیمی در احیاء حقوق شهروندی دارد.https://www.pfbaj.ir/article_142982_e2539b5fdd72c1136ff776c67ed1e267.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Application of the Right-Oriented Approach in Children in Street Situation with Iranian lawتطبیق رویکرد حق محور، نسبت به کودکان در موقعیت خیابانی با قوانین ایران89111144184FAمهزاد صفار ی نیااستادیار گروه حقوق دانشکده رفاه، تهران، ایران00000002-7818-0262Journal Article20210911There are different approaches to protecting children in the street situations. Criminal approach, support and approach is one of the leading approaches in the legal system of countries. The central right approach is one of the approaches presented by international documents and interpretation theory number 21 of the children’s rights committee in 2017, and in this approach the child has a special form in the street position, as well as legal, and in order to play such rights with the goverment and mechanisms of cooperetion and direct participation. <br /><br /><br /><br />In this paper, what the central right approach is studied and its adaptation to the laws and regulations of Iran has been discussed. The results of this study show that in Iranian laws and regulations, the right to freedom of assembly and formation of children in street situations, which is the most important right due to their situation, does not believe in the participation of such children in decision-making in their lives. To implement the Right-based approach, should be observed with respect to the situation of this class of childrenرویکرد حق محور از جمله رویکردهایی است که توسط اسناد بین المللی نسبت به گروه های آسییب پذیر معرفی شده و نظریه تقسیری شماره ۲۱ کمیته حقوق کودک در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز آن را معرفی کرده است. در این رویکرد، کودک در موقعیت خیابانی از حقوق خود به صورت عام وهمچنین حقوقی به صورت خاص برخوردار و برای ایفای این حقوق با دولت و سازوکارهای مسوول همکاری و مشارکت مستقیم دارد. <br /><br />در این مقاله چیستی رویکرد حق محوری مورد بررسی قرار گرفته و به تطبیق آن با قوانین و مقررات ایران پرداخته شده است. یافته های پژوهش حکایت ازآن دارد که در قوانین و مقررات ایران به حقوق اولیه این دسته از کودکان از جمله حق حیات، حق برسلامت در قالب قوانین ساماندهی توجه شده اما نسبت به آزادی اجتماعات و تشکیل گروه که مهم ترین حق با توجه به وضعیتشان است و همچنین مشارکت این دسته از کودکان برای تصمیم سازی می باشد در نحوه زندگیشان نگاه حقوقی وجود ندارد. برای اجرای رویکرد حق محور باید با توجه به وضعیت این دسته از کودکان اصل بقاء و رشد، بهترین منافع کودک و منع تبعیض که به عنوان مهم ترین اصول کنوانسیون حقوق کودک مورد اشاره قرار گرفته، رعایت شود واین در حالی است که در آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی بیشتر رویکرد حمایتی و نه حق محورمدنظر قرار گرفته و برای وارد کردن رویکرد حق محور، مطابق با نظریه تفسیری 21 نیاز به بازبینی و اصلاح در این مقررات وجود دارد.https://www.pfbaj.ir/article_144184_2c0a2f9a58419a2419b4e9a5ef1c626e.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Comparative study of the limitations and exceptions of public proceedings in Iranian law and international instrumentsمطالعه تطبیقی محدودیت ها و استثنائات دادرسی علنی در حقوق ایران و اسناد بین المللی113137142936FAعلی حاجی پور کندروداستادیار گروه حقوق، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.Journal Article20210726Although the principle of openness of the trial plays a privileged and significant role in the realization and guarantee of a fair trial, it is nevertheless restricted in international human rights and domestic law instruments of Iran. In this regard, the main question of the present article has been to what extent the limitations and exceptions of public hearings as well as the scope of these exceptions and the procedures for their application in the Iranian legal system comply with the criteria accepted by international instruments? The research findings show that the examples of public trial exceptions in Iranian law (including public order, public decency, parties' claims in private lawsuits, preliminary investigations and juvenile litigation) - despite some differences and challenges - are largely consistent with its examples. Complies with international human rights instruments. Regarding the realm of exceptions to public trials, although the constitution absolutely emphasizes the need for public and political trials to be public, with the passage of the new Code of Criminal Procedure, these crimes are also within the realm of exceptions to public trials. Regarding the formalities of holding the court in private, the reference to the new Code of Criminal Procedure on the need to issue a decision to make the trial closed - despite some legal problems - has brought the Iranian legal system closer to international standards.اگرچه اصل علنی بودن دادرسی از نقش ممتاز و شایان توجهی در تحقق و تضمین دادرسی عادلانه برخوردار است، با اینحال، در اسناد بین المللی حقوق بشر و حقوق داخلی ایران محدودیت هایی بر آن وارد شده است. در این راستا، سوال اصلی مقاله پیش رو این بوده است که محدودیت ها و استثنائات دادرسی علنی و همچنین قلمرو این استثنائات و تشریفات اعمال آنها در نظام حقوقی ایران تا چه اندازه با معیارهای مورد پذیرش اسناد بین المللی منطبق میباشد؟ یافته های تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است نشان از آن دارد که مصادیق استثنائات دادرسی علنی در حقوق ایران (از جمله نظم عمومی، عفت عمومی، تقاضای طرفین در دعاوی خصوصی، تحقیقات مقدماتی و دادرسی اطفال) –با وجود برخی تفاوتها و چالش ها- تا حدود زیادی با مصادیق آن در اسناد بینالمللی حقوق بشر منطبق می باشد. در خصوص قلمرو استثنائات دادرسی علنی نیز اگر چه قانونی اساسی به طور مطلق بر لزوم علنی بودن دادرسی های سیاسی و مطبوعاتی تاکید ورزیده است اما با تصویب قانون جدید آیین دادرسی کیفری، جرایم مذکور نیز در دایره قلمرو استثنائات دادرسی علنی قرار گرفته اند. در رابطه با تشریفات برگزاری غیر علنی دادگاه نیز اشاره قانون آیین دادرسی کیفری جدید بر لزوم صدور قرار غیر علنی نمودن محاکمه -علیرغم وجود برخی اشکالات قانونی- نظام حقوقی ایران را به معیارهای بین المللی نزدیک کرده است.https://www.pfbaj.ir/article_142936_be57bad1d9a8129cf46d5dfd1c59e03a.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Depenalization of Sexual Crimes in Iranian Criminal Law, a Manifestation of Islamic Human Rights«کیفرزدایی از جرائم جنسی در حقوق کیفری ایران تجلی حقوق بشر اسلامی»139154140960FAزکیه پهلواندانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایرانمریم آقایی بجستانیدانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایرانمحمدامین حقیقتدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20210126Human rights are rights that are realized from the birth of human beings and are independent of governments. In the Islamic penal system, in addition to emphasizing the deterrent aspect of punishments, there are many strict rules, especially on sexual crimes known as divine limits. However, there are many manifestations of depenalization that can be considered as manifestations of human rights in these penalties. Cases such as the multiplicity of witnesses or the special quality of testimony and confession, as well as the possibility of repentance in certain circumstances indicate the legislator's attention to the human personality of the offender and his/her human rights.<br /><br />In this manuscript, after reviewing and investigating the texts of criminal jurisprudence and scrutinizing the opinions of jurists, we found that although there is the intensity of action in the manner of punishments, due to the difficulty of proving such crimes and their special circumstances, as well as cases such as acceptance of repentance in special circumstances the objective has been deterrence and repentance of the offender and the educability of the offender and society.<br /><br />Key words: Human Rights, Sexual Crimes, Repentance, Depenalizationحقوق بشرحقوقی است که از تولد انسان محقق میشود و مستقل از حکومتهاست در نظام کیفری اسلام علاوه بر اینکه بر جنبه بازدارندگی مجازاتها تاکید شده، به ویژه در جرایم جنسی که به حدود الهی معروف هستند سخت گیریهای زیادی شده است، اما جلوههای فراوانی از کیفرزدایی نیز مشهود است که میتوان آنها را به عنوان جلوههای حقوق بشری در این کیفرها برشمرد. مواردی چون تعدد شهود یا کیفیت خاص شهادت و اقرار و نیز امکان توبه در شرایط خاص، حاکی از توجه قانون گذار به شخصیت انسانی مجرم و حقوق انسانی وی می-باشد و از طرفی حفظ حقوق مادی و معنوی بشر در کیفر زدایی جرایم جنسی مشهود است چون حفظ کرامت انسانی و آبروی انسان در آن لحاظ و از طرفی رعایت حریم خصوصی برای امنیت بخشی اجتماع مورد مداقه واقع شده است.<br /><br />در این نوشتار پس از بررسی و تتبع در متون فقه جزایی و آرای فقها به این نکته دست یافتیم که اگر چه در نحوه مجازاتها شدت عمل وجود دارد ولی با توجه به دشواری اثبات اینگونه جرایم و شرایط خاص آن و نیز مواردی چون پذیرش توبه در شرایط خاص، هدف، بازدارندگی و توبهی شخص مجرم و تربیت پذیری مجرم و جامعه بوده است.<br /><br />کلید واژهها: حقوق بشر، جرائم جنسی، توبه، کیفرزدایی.https://www.pfbaj.ir/article_140960_76a3842fbf765ba5c4f09597577baa20.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Analysis of Arbitration in General and Specific Human Beliefs on the Application of Imami Jurisprudence and Subject Law of Iranواکاوی داوری در اعتقادات عام و خاص بشری بارویکرد فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران155173142938FAمنصور صفری مقدمدانشجوی دکتری رشته الهیات ومعارف اسلامی، گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانامیر ملا محمد علیاستادیار گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمحمود قیوم زادهاستاد، گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایرانJournal Article20210219The purpose of this study is to examine arbitration, an institution that is used to resolve and eliminate hostilities between the legal and judicial systems of the world and the importance and sensitivity that exists in the general and specific human beliefs towards arbitration. Therefore, it is necessary to explain it in a descriptive-analytical manner with a jurisprudential and legal explanation, with a new approach and relying on Imami jurisprudence and the subject law of Iran to explain the dimensions of judgment in the general sense. The results of this study show that according to one of the most important sources of Imami jurisprudence, the Holy Quran: which indicates the fact that human judgments are not always correct and do not lead to the issuance of the verdict, the Qur'an considers any statement, stance as a kind of judgment and judgment He has taken into account that in this case it can be right or wrong and observing justice and installment by paying attention to the call of sound nature, referring to the Book of God, and the tradition of the Holy Prophet (PBUH) and the infallible Imams (AS) guarantee the legitimacy of judgments. He considers human beings to be right and vice versa. .هدف از پژوهش بررسی داوری ، نهادی که برای حل و فصل و رفع خصومت در بین نظامات حقوقی و قضایی دنیا و اهمیت وحساسیتی که دراعتقادات عام و خاص بشری نسبت به داوری وجود دارد. می باشد، بنابراین ضروری است که به شیوه توصیفی - تحلیلی وتبیین فقهی ،حقوقی ، با رویکردی نوین و تکیه بر فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران به تبیین ابعاد قضاوت در معنای عام به آن پرداخته شود. نتایج این پژوهش گویا این است که به استناد یکی از منابع مهم فقه امامیه ، قرآن کریم : که گویای این حقیقت است که قضاوت های بشری همواره صحیح نیستند و به صدور حکم حق نمی انجامند ، قرآن هر نوع اظهارنظر، موضع گیری را نوعی قضاوت وداوری به حساب آورده است که در این صورت می تواند حق یا باطل باشد و رعایت عدل و قسط از طریق توجه به ندای فطرت سلیم، رجوع به کتاب خدا، سنّت پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) را ضامن حقّانیت قضاوت های بشری و صواب می داند و عکس آن پیروی از هوا و هوس، ظن وگمان، تعصّبات بی جا و عناد با حق، که داوری و قضاوت را در مسیر باطل قرار داده و بشررا گرفتار پیامدهای زیان بار دنیوی و اخروی می گرداند را ناصواب می داند.https://www.pfbaj.ir/article_142938_ba7c223474586ba467dbf6a6cab14bbb.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Interaction of the Islamic Republic of Iran with the international human rights system in the field of child rights in the framework of Islamic jurisprudenceتعامل نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام حقوق بشر جهانی در زمینه حقوق کودک در چارچوب فقه اسلامی175197144684FAمحمد گنج خانلومربی گروه حقوق دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220210The issue of human rights has been recognized by the international community, with the support of the United Nations and the Security Council, as a universally accepted principle. By accepting and confirming its membership in the United Nations, a country is bound by all the requirements of its presence, and from then on, all its behavior and speech are measured by formal international treaties. Any violation of it means violation of the rights of others and non-compliance with national law, and leads to international reactions (from sanctions to military punishment). However, the compatibility and incompatibility of domestic laws with some global laws, such as issues related to children's rights, is inevitable and natural, which we will address in this study. Accordingly, the main question raised in this study is to what extent the laws of the Islamic Republic of Iran are consistent with the international human rights system in the field of children's rights? The hypothesis raised for the main question of this study indicates that despite the challenges of the laws of the Islamic Republic of Iran with the international human rights system, the dynamics of Shiite jurisprudence has wide scope in accordance with international human rights. In general, this study has been compiled to study the interaction of the Islamic Republic of Iran with the global human rights system with emphasis on the rights of the child in the framework of Islamic jurisprudence.مسئله حقوق بشر از سوی مجامع جهانی، و با پشتوانه سازمان ملل متحد و شورای امنیت به عنوان یک اصل پذیرفته شده جهانی شناخته شده است. یک کشور با پذیرش عضویتش در سازمان ملل و تأیید حضورش در آن، به تمامی لوازم حضور ملتزم می گردد و از آن پس، تمامی رفتار و گفتار او با معاهدات رسمی بین الملی سنجیده می شود. هرگونه تخلف از آن به معنی تجاوز به حقوق دیگران و عدم التزام ملی به قوانین بین المللی محسوب می شود و واکنش های بین المللی (از تحریم تا تنبیه نظامی) را در پی دارد. با این وجود سازگاری و عدم سازگاری قوانین داخلی کشورها با بعضی از قوانین جهانی مثل مسایل مربوط به حقوق کودک امری اجتناب ناپذیر و طبیعی می باشد که در این پژوهش به آن خواهیم پرداخت. بر این اساس پرسش اصلی که در این پژوهش مطرح شده این است که قوانین جمهوری اسلامی ایران چه میزان با نظام حقوق بشر جهانی در زمینه حقوق کودک تطابق دارد؟ فرضیه مطرح شده برای سؤال اصلی این پژوهش حاکی از آن است که علیرغم چالش های قوانین جمهوری اسلامی ایران با نظام حقوق بشر جهانی، پویایی فقه شیعه زمینه های گسترده ای را در تطابق با حقوق بشر جهانی دارد. در مجموع این تحقیق به هدف بررسی تعامل جمهوری اسلامی ایران با نظام حقوق بشر جهانی با تاکید بر حقوق کودک در چارچوب فقه اسلامی تدوین گردیده است.https://www.pfbaj.ir/article_144684_3cd561103616d9d0a0f7cf1c82cc36d4.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Comparative study Shiite view of international law on the protection of the dignity and rights of children with Emphasis on the Teachings and Hadiths of Imam Reza (AS)بررسی مقایسهای دیدگاه تشیع با حقوق بینالملل درباره حفظ کرامت و حقوق کودکان (مورد مطالعه؛ مقایسه دیدگاه امام رضا(ع) با کنوانسیون حقوق کودک)199226144187FAصغری صالحیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، ایرانحاکم قاسمیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20211006Protection of children dignity as a natural right has supposed the basis for religious ides and some international documents among children rights convention.Ignoring this right plays avital role in making challenges and damages for children. <br /><br />The figure for manners and Hadith from ImamRezaaswellas convention of children rights indicate elements of dignify in children.The most important question is that from an Imam Reza and convention ofchildren rights perspective what are elements of dignity?And then,What are the similarities and differences between these two schools.Studies illustrate from an Imam Reza and convention ofchildren rights point of view,elements suchas identity,training,security, justice, pro-freedom and non-oppressing are dignifying forchildren. <br /><br />Both of points have a fundamental different in ideology,foundation, methodology, content and executive guarantee.There are differences about preserving of children dignity in points of Imam compared with convention such as Islamic basics, prosperity ideology, Simple expression and without Sophisticated legal structures, various methodology, attention to dignity and moral rights, emphasis on the family and executive guarantee based onthefaith,spirituality andmundaneand otherworldly punishment.Therefore, many years before the convention was ratified Imam Reza presents comprehensive epistemologyfrom dignity andchildren rights in terms of value level, foundation, methodology,content and etc.<br /><br />This article examines thecontentof the narrations left by Imam Reza about the child and the content of the Convention on the Rights of the Child with the method of content analysis and in a comparative framework, thedignifying componentsof the child from the perspective of Imam Reza And compares the Convention onthe Rights of the Child, identifying their most important similarities and differencesحفظ کرامت کودکان بهعنوان حق طبیعی، مبنای اصلی آموزههای دینی، و برخی اسناد بینالمللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک قرار گرفته است. نادیده گرفتن این حق، نقش بنیادین در ایجاد آسیبها برای کودکان دارد. برخی از احادیث و سیره عملی امام رضا(ع) و برخی از مواد کنوانسیون حقوق کودک، بیانگر توجه به مولفههای کرامتبخش در کودکان است. پرسش اصلی این است که مولفههای کرامتبخش از منظر امام رضا(ع) و کنوانسیون حقوق کودک کدام است؟ و چه شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند؟ از دیدگاه امام رضا(ع) و کنوانسیون حقوق کودک مؤلفههایی مانند هویت، تربیت، امنیت، عدالتورزی، آزادیخواهی و ظلم نکردن کرامتبخش وجود کودکان است.این دو دیدگاه، بهلحاظ مبانی، روششناسی، محتوا و ضمانت اجرایی تفاوت بنیادین دارند. مبانی اسلامی، ایدئولوژی سعادتمحور، بیان ساده و فاقد ساختارهای پیچیده قانونی، روششناسی متنوع، توجه به کرامت حقیقی، حقوق معنوی و تکلیفمداری تربیت کودک، تأکید بر خانواده و ضمانت اجرایی مبتنی بر ایمان، معنویت و جزای دنیوی و اخروی از جمله وجوه تمایز آموزههای رضوی درباره حفظ کرامت کودکان در مقایسه با کنوانسیون حقوق کودک است. بهرغم شباهتها، تفاوتهای این دو دیدگاه درباره حقوق کودک نشان میدهد بهلحاظ سطح ارزشی، مبانی، روششناسی، محتوایی و...امام رضا(ع) سالها قبل از تدوین کنوانسیون، معرفتشناسی جامعی از حفظ حقوق کودکان ارایه داده است. <br /><br />این مقاله با روش تحلیل محتوا به بررسی محتوای روایات بهجا مانده از امام رضا(ع) درباره مولفههای کرامتبخش کودک و محتوای کنوانسیون حقوق کودک میپردازد و درچارچوبی مقایسهای، مهمترین شباهتها و تفاوتهای دیدگاه تشیع (با تاکید بر روایات امام رضا(ع)) و حقوق بینالملل را مطرح میکند.https://www.pfbaj.ir/article_144187_9feb14bba1f0e293b7aeb9674ab16a28.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز علمی ، پژوهشی و آموزشی کشورمطالعات حقوق بشر اسلامی2322-563710320211122Prevention of misconduct by reflecting on the teachings of Nahj al-Balaghahپیشگیری از اختلاس با تاملی در آموزههای نهجالبلاغه227244144203FAصالح غفاری چراتیاستادیار حقو دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-8667-4628امین رادماندانشجوی دکتری حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانبهار حمزه زادهدانشجوی دکتری حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمریم غفاری چراتیدانشجو کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20210722The crime of embezzlement is one of the economic crimes that, despite the extensive efforts made for criminal responses, has not reduced the number of perpetrators. On the other hand, in today's society, non-criminal prevention, and specifically social prevention, has found a prominent place with the development of criminology. Among the teachings of Nahj al-Balaghah, there are many precise points in this regard, including that one of the important components of Imam Ali (as) in hiring government positions was piety and trustworthiness of his agents and his government policy of encroaching on the treasury by those who possessed it. It is worth noting. To this end, the present article, by appealing to the commands and recommendations contained in Nahj al-Balaghah, seeks to specifically address the social prevention strategies of the crime of embezzlement in order to reduce the incidence of this crime. In general, the results of this article try to present the preventive teachings of criminologists in a categorized and methodical way by adapting to the valuable book of Nahj al-Balaghah in the field of embezzlement crime, so that the executors of the criminal justice system can be required to implement it. The important question of the article is to what extent are the teachings of Nahj al-Balaghah consistent with preventive criminological approaches? This research has been done by analytical-theoretical method and with a functionalist approach.جرم اختلاس ازجمله جرائم اقتصادی است که علیرغم تلاشهای گستردهای که برای پاسخهای کیفری از آن بهعملآمده، از شمار مرتکبان آن نکاسته است. از طرفی، در جامعه امروز پیشگیریهای غیر کیفری و بهطور مشخص پیشگیری اجتماعی با پیشرفت علم جرمشناسی، جایگاه ممتازی یافته است. در میان آموزههای نهجالبلاغه نیز نکات دقیق و فراوانی دراینباره وجود دارد ازجمله اینکه یکی از مؤلفههای مهم امام علی(ع) در استخدام پستهای حکومتی پرهیزگاری و امانتداری کارگزارانش بود و سیاست حکومتی ایشان در مورد دستاندازی نسبت به بیتالمال توسط افرادی که آن را در اختیار داشتهاند، شایان توجه است. به همین منظور، نوشتار حاضر با توسل به فرمانها و توصیههای موجود در نهجالبلاغه درصدد آن است بهطور مشخص به راهکارهای اجتماعی پیشگیرانه جرم اختلاس در اثرگذاری بر کاهش وقوع این جرم بپردازید. بهطورکلی نتایج این مقاله در تلاش است آموزههای پیشگیرانه جرمشناسان را با تطبیق بر کتاب ارزشمند نهجالبلاغه در حوزه جرم اختلاس بهطور دستهبندیشده و روشمند ارائه دهد تا از این رهگذر بتوان از مجریان نظام عدالت کیفری، اجرایی شدن آن را طلب نمود. سوال مهم مقاله این است که آموزه های نهج البلاغه تا چه اندازه منطبق بر رهیافت های جرم شناسی پیشگیرانه است؟ این پژوهش با روش تحلیلی-نظری و با رویکرد کارکردگرایانه، به صورت توصیف و تحلیل مطالب صورت گرفته و از مدل و نظریه سیستمی و مفاهیم آن در ارتباط با پیشگیری از جرایم استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای-اسنادی است.https://www.pfbaj.ir/article_144203_ee63184ee6654ce2fcef0ad234d8161c.pdf