نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق دانشگاه ازاد تهران مرکز
2 استادیار گروه حقوق ، دانشگاه شاهد
3 انشجوی دورهی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه ازاد اراک ،گروه حقوق خصوصی، اراک، ایران
چکیده
واسطهها در ارائه خدمات اینترنت؛ از نگاه اول با حقوق مالکیت معنوی فرد/افراد ارتباط داشته و از دیدگاه دیگر، میبایست تمامی قواعد حقوقی در معامله با کاربران را رعایت کنند که هردو عامل مستوجب مسئولیت مدنی برای آنها میباشد. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی درصدد بررسی مسئولیت مدنی ارایهدهندگان خدمات اینترنت، با عنایت به نوع عملکرد مستقیم و غیرمستقیم آنان در موارد نقض مصادیق مالکیت فکری در فضای سایبر؛ بر پایه نظریات مبنایی مسئولیت مدنی واسطههای مذکور میباشد. نتیجه اینکه مسئولیت مدنی این شرکتها می بایست حالت تعیین محدوده عملیاتی برای کسبه باشد. در صورت عدم شناسایی کاربر مباشر، به استناد نظریه خطر و قاعده لاضرر میتوان قایل به مسئولیت مدنی صاحب و مدیران سایتها شد. همچنین در مواردی که واسطهها از انجام وظایف قانونی خود عدول نموده (تعدی و تفریط) و یا در مواردیکه علم حاصل نمایند که کاربران در حال ایراد ضرر به غیر هستند و مبادرت به مسدودسازی و عدم دسترسی آنان به خدمات قابل ارایه را ننمایند مسئول هستند.
کلیدواژهها