Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in the University of Tehran

2 Assistant Professor, Department of Education and Law, Islamic Azad University, Sarab Branch, East Azerbaijan, Iran

Abstract

Although the origins of the idea of ​​universal human rights can be traced back to the teachings of monotheistic religions and the ideas of natural rights philosophers, including Stoic philosophers, it was not until the twentieth century that the UN Universal Declaration of Human Rights (1948) was adopted. From human rights to a dominant discourse and a sensitive issue among philosophers and legal and political experts, it was discussed from different angles. The fact is that in the drafting and approval of the Universal Declaration of Human Rights, unfortunately, its religious and doctrinal aspects were not addressed. Thus, with the domination of liberal and secular thinking, the declaration became non-religious and non-religious. On the other hand, Muslim countries, which at that time were predominantly colonial, were not involved in the process of drafting and ratifying the Universal Declaration of Human Rights. Thus, since 1948, when the Universal Declaration of Human Rights was adopted, it has been severely criticized and opposed by religious scholars and the intellectual and political elites of Islamic societies. The present article, written in a descriptive and analytical manner, deals with the views of Allameh Mohammad Taghi Jafari on Islamic human rights and compares it with the human rights of the West.

Keywords

امین، سید حسن (1381)، «حقوق بشر، جهان شمولی یا نسبت دینی- فرهنگی»، علوم سیاسی، شماره 19.
باقرزاده، محمدرضا (1383). «جهان شمولی حقوق بشر در اسلام»، معرفت فلسفی، شماره 7.
تقی زاده انصاری، شهرام (1385). «حقوق جهانی بشر، معرفی کتاب محمد تقی جعفری»، کتاب ماه دین، ش 110.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1360). «تربیت در حیات معقول»، پیوند، شماره 38.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1369). «دیباچه ای بر اصل مساوات در زیر بنای حقوق بشر از دیدگاه اسلام»، ندا، سال اول، شماره 3.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1369). حکمت اصول سیاسی اسلام، قم: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1377). «مقایسه حقوق بشر در اسلام و غرب و تطبیق آن دو با یکدیگر»، رسایل فقهی، تهران: موسسه نشر کرامت.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1377). تحقیق در دو نظام حقوق جهانی بشر (از دیدگاه اسلام و غرب) و تطبیق آن دو بر یکدیگر، تهران: دفتر خدمات حقوق بین المللی جمهوری اسلامی.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1378). «آزادی»، کیهان فرهنگی، شماره 154.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1380). «سه اصل اساسی از اصول و مبانی حقوق بشر در اسلام»، مجموعه حقوق بشر از منظر اندیشمندان، پژوهش، محمد بسته نگار، تهران: شرکت سهامی انتشار.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1383). علم و دین در حیات معقول، تهران: موسسه تدوین و تشر آثار علامه جعفری.
جعفری تبریزی، محمد تقی (1393). حقوق جهانی بشر: تحقیق و تطبیق دو نظام اسلام و غرب، تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
کاتوزیان، ناصر (1377). فلسفه حقوق، ج1، تهران: شرکت سهامی انتشار.
منوچهری، عباسی (1381). کتاب ایران (نظام سیاسی در ایران)، تهران: مرکز مطالعات فرهنگی – بین المللی.
منصوری لاریجانی، اسماعیل (1374). سیر تحول حقوق بشر و بررسی تطبیق آن با حقوق بشر اسلام، تابان، تهران.
موسکا، گائتانا و بوتول، گاستون. (1377). تاریخ عقاید و مکتب های سیاسی از عهد باستان تا امروز، ترجمه حسین شهیدزاده، تهران: مروارید.
میر موسوی، سید علی و حقیقت، سید صادق (1397). مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و دیگر مکاتب، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
نصری، عبدالله (1378). تکاپوگر اندیشه (زندگی و آثار و اندیشه های استاد محمدتقی جعفری)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
نورث وایتهد، آلفرد (1370). سرگذشت اندیشه ها، ترجمه عبدالرحیم گواهی، شرح و توضیح استاد محمدتقی جعفری، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
یثربی، سید یحیی (1390). «ارزیابی دیدگاه علامه جعفری درباره حقوق بشر»، حکمت معاصر، سال دوم، شماره 2.